شهدای دارالولایه سیستان زابل
شهدای زابل
| |||||
|
علایم مورد نظر روایات رخ دهد و هیچ اتفاقی نیفتد؟ اگر این اتفاقات رخ دهد و حوادث سوریه منجر به رویدادهای آخرالزمانی گردد ؛ وظیفه ما چیست ؟ ایا به ظهور نزدیک شده ایم یا ده ها و صدها سال دیگر نیز باید منتظر بمانیم ؟! در این نوشتار سیر رویدادهای آخرالزمانی سوریه را بررسی می کنیم و بدون هیچ تطبیق و قضاوتی ،در انتظار تغییرات و تحولات مورد نظر ، این حوادث را به نظاره می نشینیم. 1. اتفاقات و حوادث سوریه را شاید بتوان مهم ترین ، تاثیر گذار ترین و متوقع ترین رویدادهای آخرالزمانی دانست. جرقه آخرالزمان و پایان تاریخ سیاه ، از سوریه زده می شود و آتش آن به سرعت شرق و غرب و شمال و جنوب را در می نوردد و خبر بزرگ آغاز عصر جدید اعلام می شود. خاورمیانه و حضور کشورهایی چون ایران ، عراق ، سوریه ، حجاز ، اردن ، مصر، ترکیه و فلسطین در آن ، در طول تاریخ منشا حوادث و تحولات مهمی در دنیا بوده و مرکز بیشتر حوادث آخرالزمانی نیز خواهد بود. مهم ترین این حوادث خروج سفیانی از سوریه است. براساس نصوص معتبر ، نقطه آغازین تحولات منجر به ظهور و شروع یک کشمکش ونزاع بزرگ ، خروج سفیانی از شامات و تسلط او بر سوریه است . مباحث مربوط به رویدادها و حوادث دیگر یا از اتقان برخوردار نیست و یا حول و حوش این حادثه روی خواهد داد . مثلا بیشتر جنگ ها و برخوردهای شدید( و احتمالی ) آینده ، در این موقعیت و محدوده زمانی و مکانی رخ خواهد داد . طبق پاره ای از روایات مردی اموی و از نسل یزید بن معاویة بنی ابی سفیان و از پلیدترین مردم است . نامش ((عثمان بن عنبسه)) است و با خاندان نبوت و امامت و شیعیان دشمنی ویژه ای دارد . سرخ چهره و کبود چشم و آبله رو و بدمنظر و ستمگر و خیانتکار است در شام (سابق که مشتمل بر دمشق و فلسطین و اردن و حمص و قنسرین است) قیام و به سرعت پنچ شهر را تصرف می کند و با سپاهی بزرگ به سوی کوفه در عراق می آید و در شهرهای عراق و یویژه نجف و کوفه جنایات بزرگی مرتکب می شود و سپاهی دیگر به مدینه در عربستان می فرستد سپاه سفیانی در مدینه به قتل و غارت می پردازند و از آنجا به سوی مکه می روند و سپاه سفیانی در بیابانی میان مدینه و مکه به فرمان خدای متعال به زمین فرو می روند آنگاه امام قائم پس از جریاناتی از مکه به مدینه و از مدینه به سوی عراق و کوفه می آید و سفیانی از عراق به شام و دمشق فرار می کند و امام سپاهی را به تعقیب او روانه می فرماید که سرانجام او را در بیت المقدس هلاک کرده و سرش را جدا می سازد. 2.نزاع و درگیری بزرگ ، اختلاف شدید و وضعیت آشفته و طوفانی سوریه و سرکوبی ها و کشتارها در آنجا ، وجه غالب این دوره است . در این میان چند رویداد حائز اهمیت است ؛ از جمله درگیری اصهب ، ابقع و سفیانی ( که بدترین آنهاست ). بنا به نوشته سيد محمد صدر: «دمشق (شام) در آن زمان ميدان جنگهاي داخلي و تنازعات مسلحانه ميان گروههاي سهگانه (تحت فرمان ابقع، اصهب و سفياني که مانند مرکز ثقل نيروهاي سياسي و نظامي ميشود) خواهد شد. هر سه از صراط مستقيم حقّ منحرف گشتهاند و هر کدام تاج و تخت و حکومت را براي خود ميطلبند. ابقع و سپاهيانش با سفياني ميجنگند که منجر به پيروزي سفياني وکشته شدن ابقع و يارانش ميشود. در جنگ سفياني با اصهب هم، چنين اتفاقي تکرار ميشود و فاتح نهايي جنگها سفياني است. اين اتفاقات مصداق بارز اين آيه است که: «فاختلف الأحزاب من بينهم فويلٌ للذّين کفروا من مشهد يومٍ عظيمٍ؛ احزاب با هم بر سرآنچه در ميانشان بود اختلاف کردند پس واي بر آنها (از آنچه) برقيامت (برسرآنها خواهد آمد)». 3. فرجام و نکته پایانی این درگیری های داخلی و کشمکشهای کوبنده و خشن ، غلبه سفیانی و نیروهای او بر دیگر گروه ها و نیرو هاست . البته دو نکته عجیب در اینجا وجود دارد : همه گرو های درگیر نظامی هستند و نزاع آنها مسلحانه و خشونت بار است ( مثل وضعیتی که الان در سوریه حاکم است و بشار اسد و مخالفانش همه از نیروی نظامی و قهرآمیز استفاده می کنند ) . نکته بعدی حضور و دخالت گسترده ترک ها در این درگیری و سلطه موقت آنها بر سوریه است ( همان گونه که الان ترکیه بزرگ ترین حامی گرو های مخالف است و کم مانده که در سوریه دخالت نظامی بکند ) . در هر حال سفياني ابتدا به جنگ با ابقع ميپردازد و پس از آن اصهب را سرکوب ميکند و بر شام استيلا مييابد. چنانکه امام باقر در حديث معتبري فرمود : «اوّلين سرزميني که خراب ميشود، سرزمين شام است. در اين هنگام سه پرچم (لشکر) با يکديگر به نزاع برميخيزند: پرچم اصهب و ابقع و سفياني. سفياني با ابقع مواجه ميشود و با يکديگر ميجنگند. سفياني او و يارانش را ميکشد و پس از آن اصهب را ميکشد».هم چنين در روايتي ديگر آمده است: «هنگامي که کافر در شام به هلاکت برسد، اصهب کافر قيام ميکند وتسخير مرکز (شام) بر او سخت ميشود و طولي نميکشد که او نيز کشته ميشود و حکومت به اتراک ميرسد و در شام گراني پديد آيد و رويدادها پشت سر هم روي ميدهد و در هر قدميجنگ برپا ميشود». 4. مناطق این درگیری و آغاز آنها عمدتا حمص و حلب است ( الان نیز عمده مناطق درگیر در سوریه همین شهرها و مناطق است ) . در واقع سفیانی جنگش را از مناطق پنج گانه اي که روايت ها به آن اشاره شده، آغاز مي کند. مناطق پنج گانه عبارتند از «دمشق»، «اردن»، «حمص»، «حلب» و «قنسرين» و به بيان ديگر او جنگ خود را از سرزمين شام آغاز مي کند و بر آن چيره مي شود . سپس از آنجا به عراق و حجاز مي رود. روایات بسیاری از شورش ها، جنگ ها و زلزله ها در شام و دمشق، خبر می دهد. امّا از آنجا که سفیانی از دمشق خروج می کند، نقش آنجا پررنگ تر می شود. در برخی از روایات سفیانی از «وادی یابس» (مرز بین سوریه و اردن) ظهور می کند و در برخی دیگر از دمشق می آید.در «غیبت» نعمانی به نقل از امام باقر (ع) آمده است:«منتظر بانگ سفیانی باشید که به طور ناگهانی از دمشق شنیده می شود، در این بانگ فرج عظیمی برای شماست، زیرا که این بانگ نوید بخش پیروزی بزرگ شماست». در مورد حوادث زمینه ساز خروج سفیانی از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است: «هنگامی که کافری در شام به هلاکت رسد، اصهب کافر قیام می کند و تسخیر مرکز، بر او سخت می شود و طولی نمی کشد که او نیز کشته می شود ...» . به نظرکامل سلیمان نویسندة کتاب «یوم الخلاص» : مراد از مرکز در این حدیث دمشق است که اصهب در آنجا توسط سفیانی به هلاکت می رسد. در مورد اولین سرزمینی که سفیانی اشغال می کند، در روایات به نقل از امیرمؤمنان چنین آمده است: «[سفیانی] روز جمعه خروج می کند و بر فراز منبر دمشق، قرار می گیرد و آن نخستین منبری است که او صعود می کند، خطبه می خواند، و مردم را به جهاد فرمان می دهد، و از آنها بیعت می گیرد که هرگز با او مخالفت نکنند چه مطابق میلشان باشد چه نباشد». 5. شناخت افراد و اقوام درگیر ی و منازعه در سوریه از دیگر نکات قابل توجه در این منطقه حساس و سرنوشت ساز است . کسانی که در حال حاضر بر شام حکومت می کنند، قوم علوی ها هستند، که یک استثناء در تاریخ حکومت های شام به شمار می روند؛ زیرا در طول تاریخ اسلامی، همواره بنی امیه در شام ستوده می شدند. آنها بغض عجیبی نسبت به اهل بیت(ع) و شیعیانشان داشتند. الآن وضعیت تغییر پیدا کرده زیرا حاکمیت آنها در اختیار علوی ها و بعضاً لائیک ها قرار دارد. این علوی ها فقط 2 تا 3 میلیون از جمعیت حدوداً 20 میلیونی سوریه را تشکیل می دهند. شیعیان سوریه نیز جمعیتی بالغ بر 200 تا 300 هزار را به خود اختصاص می دهند. لذا بیش از نیمی از جمعیت آنجا را سنّیان متعصب ضدّ شیعه و دوستدار بنی امیه تشکیل می دهند. آنان تاکنون نمی توانستند خواست خود را به انجام برسانند. هنگامی که سفیانی شورش خود را آغاز می کند، از آنجایی که زمینة حمایت از او و اقداماتش در سوریه وجود دارد، به سرعت این افراد را دور خود جمع می کند و به کمک آنها علیه حاکمیت شورش می کند. اهل اردن نیز دو دسته هستند؛ گروهی اردنی که نسبتاً نرم خویند امّا گروه دیگر که بسیار خشک و متعصب و ضدّ اهل بیت(ع)اند حتی سرسخت تر از وهّابیان . «مصعب زرقاوی» از رهبران فرقة ضدّ شیعی القاعده از اینها بود و او را «کشتة امت» می خوانند!! او شیعیان را ذبح می کرد و آنها نیز او را بزرگ می دارند. به همین دلیل، اردن سرانجام همراه سوریه تحت امر سفیانی درمی آید. 6. نقش غربیان و ترکها و یهود از دیگر نکات مهم و برجسته شورش سفیانی است .البته سفیانی با روم (غربیان) و یهود (اسرائیل) هم پیمان است ولی گویا در نهایت بین خود آنها و یا تحریک یهود و غرب جنگهای عجیبی در منطقه به وجود خواهد آمد . سفیانی اگر چه شدیدا خود را دشمن غربیان و یهودیت نشان می دهد اما سرانجام به عنوان خط مقدم دفاعی، به نفع یهودیان و نیروهای نظامی غربی، با ارتش حضرت مهدی(ع) وارد جنگ می شود و پس از شکست، باقی مانده نیروهایش به سمت لشکریان غربی می گریزند. هدف اصلی سفیانی تسلط بر عراق است که لازم است ابتدا بر شام (سوریه و اردن) سلطه پیدا کند و ناآرامی های عربستان باعث می شود که هم فکرانش از او برای عربستان درخواست نیرو کنند. و او لشکری را به «مدینه» می فرستد. پس او یکی از فرمانروایان عربی است که با اسرائیل و غرب متحد است. سفیانی فقط دو لشکر اعزام می کند، یکی به عراق و دیگری به مدینه. همچنین او حمله ای بزرگ به مرز مشترک عراق، سوریه و ترکیه (منطقة قرقیسیا) می کند که دلیل آن دستیابی به منابع طبیعی (معدن نفت، طلا یا ...) با انگیزة اقتصادی است. 7. نقش گروههای داخلی ( بنی کلب و ... ) در بروز شورش های داخلی سوریه و تحریک سفیانی قابل توجه و تامل است . از روایات چنین برمی آید که نقش سیاسی او ایجاد فتنه مذهبی در میان مسلمانان و تحریک تسنن علیه شیعیان، تحت شعار یاری اهل سنت است. و این در حالی است که در پشت پرده هوادار و مزدور زمامداران غرب و یهود است. سفیانی در ماه رجب شورش کرده و به مبارزات نظامی و سیاسی و جنگ های خویش جامه عمل می پوشاند و محدوده نفوذ خویش را گسترش می دهد و در این زمان دیگران هم به او پیوسته و مجموعه ها و قبایل غیر دینی به دنبال او راه می افتند . پیامبراکرم (ص) در این رابطه فرمودند: سفیانی با 360 سوار شورش می کند تا اینکه به دمشق می رسد و در ماه رمضان هم 000/20 نفر از قبیله بنی کلب با او بیعت می کنند . قبیله بنی کلب، عمو زادگان سفیانی ( یا داییان او ) ; یعنی همان قبایل دروز می باشند که در آینده او را همراهی می کنند . قبيلة بني کلب که در روايات از اعضاي آن به عنوان «داييان سفياني» نيز سخن به ميان آمده است، نقش مهمي در وقايع آخرالزمان و زمان نزديک به ظهور بازي مي کنند.مطابق روايات، بني کلب گروهي از اشرار آخرالزمان هستند که سفياني (يکي از دشمنان بزرگ حضرت مهدي(ع)) را در نبرد با حضرت قائم(ع) ياري مي نمايد. روايات بسياري هستند که خبر از بيعت و همکاري تعداد زيادي از افراد قبيلة «بني کلب» با سفياني ملعون مي دهند. 8. مقارنت اين حوادث با اتفاقات جهاني – بخصوص ظهور امام زمان – مهم ترين و روشن ترين امر در اين زمينه است .خروج سفياني، حرکتي سريع و برق آسا بوده و فاصله زماني چنداني با ظهور امام مهدي(ع) ندارد. امام صادق(ع) مدّت زمان خروج او را از ابتدا تا آخر 15 ماه ذکر نموده اند که او 6 ماه آن را به جنگ مي پردازد و هنگامي که مناطق پنج گانه را تصرّف کند؛ دقيقاً 9 ماه و نه يک روز بيشتر حکومت مي کند. برخي روايات دورة حکومت او را به اندازة مدّت بارداري يک زن (يعني 9 ماه) دانسته اند و با توجّه به اين دوره و جنگ ها و فتح هاي او در آن مدّت کوتاه و فرجام او به دست سپاهيان امام زمان(ع)، به اين نتيجه مي رسيم که اين رويدادها بسيار سريع و برق آسا روي مي دهد. در اينجا به اختصار و نه مفصّل به ذکر کارها و اقدامات او مي پردازيم زيرا که روايات صحيحه در مورد جزئيات آن رويدادها اختلاف نظر دارند.در حديث ديگري امام صادق عليهالسلام ميفرمايند: «در آن هنگام سه پرچم در شام به اهتزاز درميآيد که پرچمهاي سفياني، اصهب و ابقع است و مردم شام زير اين سه پرچم نبرد ميکنند». اين حديث به روشني دلالت ميکند که خروج اصهب و ابقع با خروج سفياني همزمان است و طبعاً مقارن ظهورحضرت بقية الله عليهالسلام و از نشانههاي نزديک بودن ظهور خواهد بود. بدون ترديد شورش سفياني از روزي که خروج کرده تا روزي که نام و نشاني از او باقي نباشد، از 14 ماه تجاوز نميکند. 9. قیام خراسانی از ایران در این دوران اتفاق می افتد و پیوند وثیقی با خروج سفیانی دارد.امام باقر (ع) در حدیثی طولانی می فرمایند: « . . . سفیانی لشکری را به سوی کوفه می فرستد که هفتاد هزار نفرند آنها در آنجا به قتل و کشتار و اسارت مردم می پردازند در چنین شرایطی پرچم هایی از سوی خراسان به رهبری سید خراسانی نمایان می شوند که منزلگاه ها را با سرعت چشمگیری طی کرده و پشت سر می گذارند و در میان آنها عده ای از اصحاب حضرت مهدی (ع) هستند.» امیرالمؤمنین (ع) می فرماید:فرج را از سه چیز انتظار داشته باشید: اختلاف اهل شام بر سر آن چیزی که در میان آنهاست، پرچم های سیاه از خراسان و هراس و سردرگمی مردم در ماه رمضان. و آن حضرت (ع) در حدیث طولانی می فرماید:وقتی سپاه سفیانی به سمت کوفه خارج می شود آنها را برای (درگیری و پیروزی بر) اهل خراسان می فرستد که آنها هم به جهت (یاری) حضرت مهدی (ع) خارج شده اند . سفیانی و سید خراسانی حامل پرچم های سیاه به هم می رسند . در خط مقدم سید خراسانی، شعیب بن صالح است که او با سفیانی درباب اصطخر (منطقه شیراز که نقطه مقابل فرو رفتگی خلیج فارس است) میان آنها جنگ خانمان برانداز و شدیدی صورت می گیرد که پرچم های سیاه پیروز شده و لشکر سفیانی متواری و فراری می شوند . به دنبال آن مردم آرزوی (آمدن) مهدی (ع) را می کنند و او را می جویند . او هم در مکه قیام می کند در حالی که پرچم رسول الله (ص) را به همراه دارد و آن هم در زمانی که مردم از قیام او به خاطر شدت و مدت بلایا و فتنه ها مایوس شده اند. 10 . وظيفه ما در اين حوادث و رويدادهاروشن است يعني لازم است که رصد کاملي از اين اتفاقات داشته باشيم و ضمن تحليل درست وقايع منطقه - بدون پيشداوري و تطبيق هاي شتاب آلود - جريان شناسي درستي انجام دهيم. در عين حال بايد با آمادگي و تجهيز کامل در برابر اين حوادث ، منتظر و متوقع هر رويداد و حادثه اي باشيم و براي سناريوهاي مختلف ، برنامه ها و اقدامات مقتضي داشته باشيم. >رحیم کارگر – مدیر سایت مهدویت و ظهور
|